Kodėl vyno butelių išdėstymas nėra tik estetikos klausimas
Kai pirmą kartą įsirenginėjau savo vyno rūsį, maniau, kad svarbiausia – turėti pakankamai vietos ir palaikyti tinkamą temperatūrą. Bet greitai supratau, kad tai tik pusė tiesos. Kaip buteliai išdėstyti, kokia jų orientacija, koks atstumas tarp jų – visa tai tiesiogiai veikia vyno brendimą ir galutinį skonį. Tai nėra jokia mistika ar ezoterika, o grynai praktiniai dalykai, paremti chemija ir fizika.
Vynas butelyje – gyvas organizmas, kuris nuolat keičiasi. Kokas leidžia minimalų kiekį deguonies, vyksta lėtos oksidacijos reakcijos, sedimentas formuojasi ir nusėda. Neteisingas butelių laikymas gali viską sugadinti, net jei turite puikų Priorat ar retą Burgundy Pinot Noir. Mačiau žmonių, kurie laikė vertingus butelius stačiai mėnesių mėnesius, o paskui stebėjosi, kodėl vynas prarado savo charakterį.
Horizontalus laikymas – aukso standartas su išimtimis
Turbūt girdėjote, kad vyną reikia laikyti gulintį. Tai tiesa, bet ne visada ir ne visiems. Horizontalus laikymas užtikrina, kad kokas lieka drėgnas, o tai kritiškai svarbu. Išdžiūvęs kokas traukiasi, atsiranda plyšeliai, pro kuriuos į butelį patenka per daug oro. Rezultatas? Jūsų brangus Rioja Reserva gali virsti actu greičiau nei spėsite pasakyti „oksidacija”.
Tačiau yra niuansų. Jei planuojate išgerti butelį per artimiausius kelis mėnesius, orientacija iš tiesų nėra tokia svarbi. Trumpalaikiam laikymui net stačiai pastatyti buteliai nepatirs didelių pakitimų. Kita vertus, jei kalbame apie Barolo ar Châteauneuf-du-Pape, kuriuos norite laikyti dešimtmetį ar ilgiau – čia horizontalumas tampa neginčijamu reikalavimu.
Dar viena detalė, apie kurią retai kas kalba: buteliai su sintetiniais kamščiais ar sraigtiniais uždarais. Juos galima laikyti bet kokioje padėtyje, nes nėra rizikos, kad kokas išdžius. Daugelis modernių Sauvignon Blanc ar jaunų Verdejo butelių naudoja tokius uždarus, ir čia galite būti lankstesni.
Temperatūros zonos ir jų strateginis panaudojimas
Ne visi rūsio kampai yra vienodi, net jei turite profesionalią klimato kontrolės sistemą. Šiltas oras kyla, šaltas leidžiasi – tai fizikos dėsnis, kurio niekas neapgaus. Mano rūsyje temperatūros skirtumas tarp viršutinių ir apatinių lentynų gali siekti 2-3 laipsnius, o tai nemažai.
Apatinėse lentynose laikau vynus, kuriems reikia vėsesnės aplinkos ir ilgesnio brendimo. Čia gyvena mano Vintage Port buteliai, keletas Brunello di Montalcino ir tie Priorat vyrai, kuriuos planuoju atidaryti po penkerių metų. Šios rūšys mėgsta stabilumą ir šaltesnę temperatūrą – apie 12-14 laipsnių.
Viršutinėse lentynose, kur šilčiau (apie 15-16 laipsnių), laikau vynus, kuriuos planuoju gerti artimiausiu metu. Taip pat čia puikiai jaučiasi lengvesni raudonieji – Beaujolais, jaunesni Tempranillo ar Grenache vyrai. Jiems tas papildomas laipsnis ar du nesukelia jokių problemų, o net gali padėti šiek tiek greičiau „atsiverti”.
Viduriniame lygyje – universaliausia zona. Čia laikau baltuosius vynus, kuriems reikia brendimo (White Burgundy, kokybiškus Riesling), taip pat rozė ir putojančius vynus. Tai tarsi neutrali teritorija, kur temperatūra svyruoja minimaliai.
Šviesos priešas numeris vienas
Kai tik įsikrausčiau į namus su rūsiu, pirmą savaitę buvau toks entuziastingas, kad nuolat lįsdavau žemyn patikrinti savo kolekcijos. Laikiau duris atidarytas, įjungdavau ryškią lempą, fotografuodavau butelius socialiniams tinklams. Kol vienas draugas someljė nepaklausė: „Ar nori, kad tavo vynas pasentų kaip pienas saulėje?”
UV spinduliai ir net paprasta dienos šviesa yra vyno priešai. Jie skatina fotochemines reakcijas, kurios gali sukelti tai, ką prancūzai vadina „goût de lumière” – šviesos skonį. Ypač jautrūs yra šviesūs vyrai: Champagne, Chablis, šviesūs rozė. Todėl daugelis premium gamintojų naudoja tamsaus stiklo butelius – tai ne dizaino pasirinkimas, o praktinė apsauga.
Mano sprendimas buvo paprastas: įrengiau rūsyje silpną, šiltų tonų LED apšvietimą, kurį įjungiu tik tada, kai tikrai reikia. Jokių langų, jokios natūralios šviesos. Kai kurie kolekcionieriai net uždengia savo vertingiausius butelius audinio drobėmis ar laiko juos originaliose dėžėse. Gali atrodyti perdėta, bet kai kalbame apie Grand Cru Bordeaux už kelis šimtus eurų, geriau būti atsargiam.
Vibracijų problema, apie kurią niekas nekalba
Gyvenu name netoli geležinkelio, ir pirmaisiais metais net nepagalvojau, kad tai gali būti problema. Kol neperskaičiau tyrimų apie vibracijas ir vyno brendimą. Pasirodo, nuolatinis drebėjimas gali trikdyti sedimento nusėdimą ir pagreitinti cheminius procesus butelyje – ne ta linkme, kuria norėtume.
Idealiu atveju vyno rūsys turėtų būti ramus kaip vienuolynas. Jokių skalbimo mašinų, boilerių ar kitų vibruojančių prietaisų netoliese. Jei jūsų situacija panaši į mano, yra sprendimų. Naudoju specialias vibracijas sugeriančias kilimėlių sistemas po lentynomis. Tai nėra brangu, bet skirtumas akivaizdus.
Taip pat atkreipkite dėmesį į tai, kaip dažnai judinate butelius. Kiekvienas vyno kolekcijos „inventorizavimas”, kai perstatinėjate butelius, ieškodami to vieno konkretaus – tai stresas vynui. Todėl organizacija yra raktas. Turiu paprastą sistemą: pagal regioną ir metus, su nedidelėmis kortelėmis. Taip galiu greitai rasti, ko reikia, nereikalaujant viso rūsio „archeologinių kasinėjimų”.
Drėgmės balansas – ne per daug, ne per mažai
Ideali drėgmė vyno rūsyje turėtų būti 60-75%. Per sausa – kokai džiūsta, net jei buteliai guli horizontaliai. Per drėgna – pradeda pelėti etiketės, gali atsirasti nemalonių kvapų, o blogiausiuose scenarijuose – pelėsių, kurie gali prasiskverbti pro koką.
Aš išmokau tai sunkiu būdu, kai po ypač drėgno pavasario radau kelis savo Amarone butelius su visiškai sunykusiomis etiketėmis. Vynas buvo puikus, bet pardavimo vertė – nulinė, nes niekas nenorėjo pirkti butelio be etiketės. Nuo tada turiu ir drėgmės surinkėją, ir drėgmės generatorių – priklausomai nuo sezono naudoju vieną ar kitą.
Paprastas patarimas: padėkite rūsyje higrometrą (drėgmės matuoklį) ir tikrinkite jį reguliariai. Jei matote, kad drėgmė nuolat nukrypsta nuo normos, reikia imtis veiksmų. Kai kurie kolekcionieriai naudoja net automatinius drėgmės kontrolės sistemas, bet tai jau rimtesnių investicijų reikalaujantis dalykas.
Kaip organizuoti kolekciją, kad būtų ir praktiška, ir saugi
Yra du pagrindiniai požiūriai į vyno kolekcijos organizavimą: pagal brendimo potencialą ir pagal vartojimo dažnumą. Aš naudoju hibridinę sistemą, kuri man puikiai veikia.
Viena rūsio pusė skirta „neliečiamam fondui” – tai vyrai, kuriuos planuoju laikyti mažiausiai penkerius metus. Čia gyvena Hermitage, brandūs Priorat vyrai, keli Barbaresco buteliai ir mano nedidelė Vintage Champagne kolekcija. Šią zoną perorganizuoju tik kartą per metus, kai patikrinu, ar viskas gerai.
Kita pusė – „aktyvus arsenalus”. Vyrai, kuriuos galiu atidaryti bet kada: nuo šios savaitės iki metų. Čia organizacija pagal tipą: balti, rausvi, lengvi raudonieji, vidutinio kūno raudonieji, stiprūs raudonieji. Taip pat turiu atskirą sekciją „eksperimentams” – neįprastiems vynams, natūraliems vynams, egzotiškiems regionams.
Svarbus niuansas: vertingiausius butelius laikau ne pačiuose galuose, o viduryje lentynų. Kodėl? Nes galai paprastai patiria didesnius temperatūros svyravimus, ypač jei durys atsidaro. Taip pat ten didesnis smūgio ar nukritimo rizika, jei kas nors neatsargiai trenkia į lentyną.
Kai rūsys tampa namais: ilgalaikė vyno priežiūra
Po kelerių metų eksperimentų ir klaidų supratau, kad geriausias vyno rūsys – tas, kuris reikalauja minimalios priežiūros, bet suteikia maksimalų stabilumą. Tai ne vienkartinis projektas, o nuolatinis procesas.
Kartą per ketvirtį darau pilną rūsio inspekciją. Tikrinu kiekvieną butelį (bent jau tuos, kuriuos matau) ar nėra nutekėjimo ženklų. Jei vynas pradeda tekėti pro koką – tai signalas, kad kažkas negerai. Gali būti temperatūros šuolis, gali būti defektuotas kokas. Tokius butelius iškart pažymiu ir planuoju išgerti artimiausiu metu.
Taip pat atkreipiu dėmesį į etiketės būklę. Jei matau pelėsių ar drėgmės žymių, žinau, kad reikia koreguoti drėgmės lygį. Etiketės – puikus indikatorius, rodantis bendras sąlygas rūsyje.
Dar vienas dalykas, kurį išmokau: laikykite rūsyje termometrą-higrometrą su istorijos įrašymu. Šiuolaikiniai prietaisai gali rodyti temperatūros ir drėgmės svyravimus per dieną, savaitę, mėnesį. Tai neįkainojama informacija. Kartą pastebėjau, kad naktimis temperatūra krenta žemiau normos – paaiškėjo, kad šildymo sistema neoptimaliai sukonfigūruota.
Ir pats svarbiausias patarimas: nepanikuokite dėl smulkių svyravimų. Vynas yra atsparus, jis gyveno tūkstančius metų be klimato kontrolės sistemų. Svarbiausia – vengti ekstremalių sąlygų ir staigių pokyčių. Jei jūsų rūsyje temperatūra svyruoja 1-2 laipsnius per metus – viskas puiku. Jei ji šoka 5-10 laipsnių per savaitę – čia jau problema.
Galiausiai, nepamirškite, kad vynas skirtas gerti, ne tik laikyti. Mačiau kolekcionierių, kurie taip bijo atidaryti savo „vertingus” butelius, kad jie tiesiog stovi dešimtmečius. Vynas turi savo brendimo langą – laikas, kai jis geriausias. Po to jis pradeda nykti. Net geriausi Priorat ar Bordeaux vyrai turi savo viršūnę. Todėl sekite, gerkite, mėgaukitės – ir papildykite kolekciją naujais atradimais. Tai gyvas, besikeičiantis dalykas, ir būtent tai daro jį tokį įdomų.




